I. Organizarea facultăţii,
structura pe domenii de ierarhizare şi programe de studii
Facultatea de Inginerie Alimentară s-a înfiinţat în anul 2002 pe
structura Colegiului Universitar Tehnic, continuând tradiţia
învăţământului cu profil alimentar care funcţionează în Universitatea
,,Ştefan cel Mare” din Suceava din 1977.Misiunea Facultăţii de Inginerie Alimentară constă în formarea şi pregătirea de specialişti care să asigure servicii de calitate la standardele Uniunii Europene, printr-un proces educaţional de nivel ridicat, în acord cu cerinţele şi exigenţele actuale din domeniul ingineriei produselor alimentare.
Obiectivele academice ale facultăţii vizează formarea şi dezvoltarea abilităţilor de cercetare ştiinţifică fundamentală şi aplicativă a absolvenţilor în domeniul alimentelor funcţionale, a biotehnologiilor, biosenzorilor, a descoperirii de noi resurse de materii prime pentru producţia alimentară, dezvoltarea capacităţii de expertizare a produselor alimentare, formarea de competenţe în vederea întocmirii documentaţiei de autorizare a laboratoarelor de specialitate şi a unităţilor cu profil producţie de alimente, respectiv acordării consultanţei în direcţia implementării programelor naţionale şi internaţionale.
Procesul didactic se desfăşoară sub formă de cursuri de zi, fiind organizat pe sistemul de credite transferabile. Programele de studii ale facultăţii sunt adaptate la cerinţele pieţei forţei de muncă şi sunt racordate la principiile şi normele valabile în domeniul producţiei şi controlului alimentelor.
În prezent, în cadrul Facultăţii de Inginerie Alimentară funcţionează programe de studii universitare la nivel de licenţă, masterat şi doctorat şi programe de studii postuniversitare.
Facultatea de Inginerie Alimentară asigură programele de studii universitare de licenţă (cursuri de zi, 4 ani) precizate în tabelul 1.
Tabelul 1. Domenii şi programe de studii
universitare de licenţă
Nr. crt.
|
Domeniul
|
Programe
de studii
|
Acreditat (A)
Autorizat (AP)
|
Forma de
învăţământ
|
1
|
Ingineria Produselor Alimentare
|
Ingineria Produselor Alimentare
|
(A)
ARACIS
HG.642/2009
|
Zi
|
2
|
Controlul şi Expertiza Produselor Alimentare
|
(A)
ARACIS
HG
410/2002; HG 676/2007;
HG
635/2008
|
Zi
|
3
|
Inginerie şi Management
|
Inginerie şi Management în Alimentaţia Publică şi Agroturism
|
(AP)
ARACIS
HG 676/2007
HG 635/2008
|
Zi
|
De asemenea, în
cadrul
Facultăţii de
Inginerie Alimentară funcţionează programele
de studii postuniversitare
Siguranţa Producţiei Alimentare şi Managementul mediului (tabelul
2).
Tabelul 2.
Programe de studii postuniversitare
Nr. crt.
|
Program de studii
postuniversitare
|
Credite
|
Adresă aprobare
|
Durata
|
1.
|
Siguranţa Producţiei Alimentare
|
60
|
Hotarârea Senatului
USV din 27.11.2007
|
240 ore
|
2.
|
Managementul mediului
|
60
|
MECI 43123/22.09.2009
|
240 ore
|
Programele de studii universitare de
masterat care se desfăşoară în cadrul facultăţii de Facultăţii de
Inginerie Alimentară începând cu anul universitar 2008 - 2009 sunt
redate în tabelul 3 iar programele de perfecţionare prin
definitivat şi
grade didactice sunt precizate în tabelul 4.
Tabelul 3.
Programe de
studii universitare de masterat
Nr. crt.
|
Programe de studii universitare de masterat
|
Adresă acreditare
|
Forma de
învăţământ
|
Nr. credite
ECTS
|
Durata
|
1
|
Controlul şi expertiza produselor alimentare
|
Acreditat
ARACIS 1947/2008
METC 5484/2008
|
Zi
|
120
|
2 ani
(4 semestre)
|
2
|
Managementul calităţii produselor alimentare şi a mediului
|
Acreditat
ARACIS 4388/2008
METC 5484/2008
|
Zi
|
90
|
1,5 ani
(3 semestre)
|
3
|
Managementul securităţii mediului şi siguranţa alimentară
|
Acreditat
ARACIS
nr. 7397/12.07.2011
METC 5224/2011
|
Zi
|
120
|
2 ani
(4 semestre)
|
4
|
Managementul igienei, controlul calităţii produselor alimentare
şi asigurarea sănătăţii populaţiei
|
ordin
nr. 5356 din 29.09.2009
ARACIS
Nr. 7397/12.07.2011
METC 5224/2011
|
Zi
|
120
|
2 ani
(4 semestre)
|
Tabelul 4. Programe de
perfecţionare prin definitivat şi grade didactice
Nr. crt.
|
Denumire program
|
Tip
|
Aprobare MECI
|
1.
|
Ingineria Produselor Alimentare
|
Definitivat şi grade didactice I + II
|
Adresa nr. 36956/37128 - 2009
|
2.
|
Controlul şi Expertiza Produselor Alimentare
|
Definitivat şi grade didactice I + II
|
Adresa nr. 36956/37128 - 2009
|
Facultatea de Inginerie Alimentară asigură posibilitatea de pregătire
prin doctorat
în domeniul
Ştiinţa şi Ingineria
Materialelor, sub coordonarea prof.univ.dr.ing. Gheorghe Gutt. Facultatea de Inginerie Alimentară este organizată din punct de vedere a activităţii didactice şi de cercetare în Departamentul pentru Siguranţa Producţiei Alimentare, a Mediului şi Sănătăţii Populaţiei, departament ce cuprinde 29 de cadre didactice şi de cercetare titulare.
Activitatea de cercetre ştiinţifică desfăşurată de către cadrele didactice şi de cercetare titulare ale Facultăţii de Inginerie Alimentară include următoarele preocupări: biotehnologii alimentare, bioesenzori, biocarburanţi, ecologie, protecţia mediului, agroturism şi dezvoltare rurală, noi materiale metalice si nemetalice pentru industria alimentara, concepţia şi realizarea de noi mijloace moderne de analiză instrumentală.
II. Strategia de dezvoltare
organizaţională
Dezvoltarea organizaţională a Facultăţii de Inginerie Alimentară prevede
pentru activităţile educaţionale şi de cercetare îndeplinirea
următoarele obiective strategice:
-
atragerea unui număr cât mai mare de studenţi;
-
dezvoltarea de noi programe de studii de licenţă şi masterat;
-
compatibilizarea dezvoltării organizaţionale cu orientările europene şi
adaptarea ofertei educaţionale la cerinţele pieţei forţei de muncă;
-
orientarea permanentă a cercetării ştiinţifice performante spre nevoile
societăţii şi racordarea la tendinţele europene;
-
stimularea mobilităţilor studenţilor, cadrelor didactice şi
cercetătorilor prin programele aferente;
-
dezvoltarea şi modernizarea continuă a bazei materiale;
-
creşterea performanţelor cadrelor didactice prin promovarea excelenţei
academice şi preocuparea pentru motivarea dezvoltării profesionale şi
avansării în cariera didactică.
III. Sistemul de evaluare
şi asigurare a calităţii din facultate
Sistemul de evaluare a calităţii în Facultatea de Inginerie Alimentară
este structurat conform normelor şi regulamentelor interne referitoare
la calitate, a cerinţelor normative specificate în “Metodologia
privind asigurarea calităţii, autorizarea de funcţionare provizorie şi
acreditarea programelor de studiu şi a instituţiilor de învăţământ
superior”
(HG.
nr. 75/2005 privind
asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 87/2006),
urmărind cele trei domenii de asigurare a calităţii:
capacitate instituţională,
eficacitate educaţională şi managementul calităţii, cu aspecte
particulare date de specificitatea domeniilor de cunoaştere în cadrul
cărora funcţionează programele de studii ale facultăţii.
III.1. Strategia Facultăţii de Inginerie Alimentară în domeniul calităţii
Introducerea Sistemului de Management al Calităţii este impusă de
orientarea spre performanţă si creşterea competitivităţii tuturor
activităţilor didactice şi ştiinţifice.
Autoevaluarea potenţialului facultăţii şi îmbunătăţirea
performanţelor corpului profesoral şi al studenţilor şi absolvenţilor
reprezintă tot atâtea aspecte ale managementul calităţii.
Politicile
şi strategiile Facultăţii de Inginerie Alimentară pentru
asigurarea calităţii se fundamentează pe următoarele
principii:
·
Echitatea
se referă la faptul că membrii comunităţii academice, ca şi beneficiarii
programelor şi serviciilor educaţionale oferite de Facultatea de
Inginerie Alimentara trebuie să beneficieze de un tratament egal în
aplicarea reglementărilor şi procedurilor academice, în evaluare şi în
accesul la informaţii corecte şi de actualitate.
·
Externalitatea
constă în aceea că
adoptarea şi introducerea sistematică a mecanismelor interne de calitate
se va face în corelaţie directă cu standardele de referinţă externe,
rapoartele şi recomandările evaluatorilor externi, date rezultate din
analize statistice comparative, punctele de vedere ale beneficiarilor
noştri etc.
·
Perfecţionarea
continuă a sistemului se
face printr-o atitudine pro-activă şi reacţie promptă, revizuire
permanentă a politicilor şi procedurilor, identificarea şi diseminarea
regulilor de bună practică şi pregătirea continuă a personalului.
·
Transparenţa
în legătură cu strategiile şi deciziile adoptate, ca şi cu rezultatele
evaluărilor interne şi externe este un alt principiu de bază al
sistemului de evaluare şi asigurare a calităţii.
În cadrul proceselor de prestare a serviciilor (educaţionale, de cercetare
şi a altor servicii bazate pe ştiinţă), Facultatea de Inginerie
Alimentara promovează următoarele
strategii ale managementului
calităţii, în acord cu tendinţele actuale la nivel european şi
internaţional:
·
Focalizarea către client:
facultatea identifică cerinţele prezente şi viitoare ale pieţei forţei
de muncă şi ale celorlalte părţi interesate de serviciile pe care le
oferă, asigurând satisfacerea lor integrală;
·
Promovarea unei atitudini
proactive şi a exemplului personal;
·
Înţelegerea schimbărilor
intervenite în mediul extern şi a necesităţii de a răspunde la aceste
schimbări;
·
Asigurarea unui climat de
încredere între membrii comunităţii Facultăţii de Inginerie Alimentară;
·
Încurajarea şi
recunoaşterea contribuţiei fiecărei persoane, promovarea unei comunicări
deschise şi oneste;
·
Implicarea personalului,
care presupune: punerea în valoare a competenţelor, cunoştinţelor şi
experienţei în relaţia cu domeniul productiv şi cu celelalte părţi
interesate; împărtăşirea cunoştinţelor şi a experienţei în cadrul
colectivelor fiecărei entităţi funcţionale;
·
Asumarea răspunderii pentru
rezolvarea problemelor, implicarea activă în identificarea
oportunităţilor de îmbunătăţire, dezvoltarea unui spirit creativ în
definirea viitoarelor obiective ale universităţii;
·
Abordarea procesuală a
tuturor activităţilor prin identificarea şi evaluarea datelor de intrare
şi de ieşire ale acestora, identificarea interfeţelor activităţilor cu
entităţile funcţionale, evaluarea riscurilor posibile, a consecinţelor
şi impactului activităţilor asupra beneficiarilor şi a celorlalte părţi
interesate;
·
Stabilirea clară a
responsabilităţilor şi autorităţii privind managementul proceselor;
·
Abordarea sistemică la
nivelul conducerii prin integrarea proceselor care intervin în relaţia
cu beneficiarii şi cu celelalte părţi interesate, cu cele
corespunzătoare activităţilor din interiorul universităţii (definirea
cerinţelor referitoare la conducere, identificarea şi asigurarea
resurselor necesare, desfăşurarea proceselor, până la evaluarea şi
analiza rezultatelor, în scopul identificării posibilităţilor de
îmbunătăţire a calităţii serviciilor educaţionale oferite).
·
Creşterea continuă a
calităţii tuturor proceselor, analiza periodică a criteriilor de
evaluare stabilite pentru a identifica zonele în care trebuie realizate
îmbunătăţiri, recunoaşterea contribuţiei personale a fiecărui membru al
comunităţii academice;
·
Promovarea valorii şi
încurajarea performanţei în toate domeniile de activitate astfel încât
să fie atrase şi menţinute resurse umane cu calificare înaltă;
·
Planificarea strategică si
transparenţa decizională.
Activităţile în domeniul
asigurării calităţii se vor axa pe:
-
analiza situaţiei existente;
- prezentarea rezultatelor acţiunilor de auditare;
-
îmbunătăţirea continuă a regulamentului de funcţionare şi organizare a
facultăţii şi a departamentului în concordanţă cu exigenţele sistemului
de management al calităţii;
-
determinarea unor trasee calitativ superioare pentru îndeplinirea
misiunii şi obiectivelor facultăţii.
III.2. Structura sistemului de calitate al facultăţii
Asigurarea calităţii academice este unul din obiectivele centrale ale
Facultăţii de Inginerie Alimentară. La nivelul facultăţii funcţionează
un colectiv de lucru în domeniul calităţii (CEAC pe facultate). De
asemenea, în cadrul facultăţii funcţionează Comisia
de Audit Intern a Facultăţii de Inginerie Alimentară. În cadrul
acestor comisii au fost distribuite cu claritate responsabilităţile în
domeniul asigurării calităţii.
Sistemul managerial al facultăţii are funcţiile bine definite, organigramă clară cu definirea precisă a responsabilităţilor.
Facultatea de Inginerie Alimentară aplică regulamentul Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava referitor la iniţierea, aprobarea, monitorizarea şi evaluarea periodică a programelor de studii.
Comisia pentru evaluarea si asigurarea calităţii s-a întrunit periodic şi a diseminat atât materialele primite de la comisia CEAC pe Universitate, cât şi legislaţia specifică, precum şi unele sinteze proprii. A fost pus în discuţie de asemenea Cadrul European al Calificărilor in vederea evaluării si revizuirii periodice a programelor de studii, mai ales în ceea ce priveşte definirea şi formarea competenţelor profesionale. Datele de la Comisia pe facultate de asigurare a calităţii sunt diseminate în şedinţele de departament.
III.3. Practici şi proceduri pentru realizarea auditului intern al calităţii
în cadrul Facultăţii de Inginerie Alimentară
Auditarea internă a Facultăţii de Inginerie Alimentară se realizează
conform procedurilor din
Metodologia de evaluare externă, standardele de referinţă şi lista
indicatorilor de performanţă a Agentiei Române de Asigurare a Calităţii
Învatamântului Superior,
pentru cele
trei domenii de asigurare a calităţii: capacitate instituţională,
eficacitate educaţională şi managementul calităţii. De asemenea, se
utilizează
regulamentele şi procedurile aprobate la nivelul Universităţii “Ştefan
cel Mare” din Suceava:
Regulament şi proceduri privind
iniţierea şi evaluarea programelor de studii, Regulament şi procedură
privind revizuirea planurilor de învăţământ, Regulament privind
evaluarea calităţii corpului profesoral, Regulament cadru privind
activitatea profesională a studenţilor.
Auditarea internă a calităţii din cadrul facultăţii are în vedere
următoarele practici:
1.
Programarea acţiunilor de audit se realizează la nivelul facultăţii,
după consultarea departamentului;
2.Programarea punctuală a acţiunilor de audit la nivelul departamentului se realizează de către echipa de audit;
3.Analiza şi evaluarea internă a Programelor de studii de licenţă şi masterat se realizează conform standardelor de calitate elaborate de ARACIS;
4.Monitorizarea procesului de elaborare şi revizuire periodică a fişelor disciplinelor de învăţământ în concordanţă cu rezultatele cercetărilor actuale în domeniul ştiinţelor respective. Analiza, evaluarea şi aprobarea, la nivelul departamentului şi în Consiliul academic al facultăţii, a Fişelor disciplinelor de învăţământ, atât la ciclul de licenţă, cât şi la cele de masterat;
5.Diseminarea, în cadrul departamentului facultăţii, a rezultatelor autoevaluării şi evaluării cadrelor didactice realizate de către studenţi, colegi şi directorul departamentului a activităţilor didactice şi propunerea de măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii.
IV. Indicatori de
performanţă şi rezultate ale auditului intern al calităţii
IV.1. Monitorizarea internă a programelor de studii şi monitorizarea externă
de către specialişti, reprezentanţi ai angajatorilor, absolvenţi
Fiecare program de studiu din cadrul Facultăţii de Inginerie Alimentară se bazează pe corespondenţa dintre rezultatele la învăţatură, respectiv cercetare în cazul masteratului sau doctoratului şi calificarea universitară. Un program de studiu este prezentat sub forma unui pachet de documente şi include: obiectivele generale şi specifice ale programului; planul de învaţământ cu ponderile disciplinelor exprimate prin credite de studiu ECTS şi cu disciplinele ordonate succesiv în timpul de şcolarizare; programele tematice sau fişele disciplinelor incluse în planul de învaţământ, respectiv rezultatele de învăţare exprimate în forma competenţelor cognitive, tehnice sau profesionale şi afectiv-valorice care sunt realizate de o disciplină; modul de examinare şi evaluare la fiecare disciplină, ţinând cont de rezultatele planificate; modul de organizare şi conţinuturile examenului de finalizare a studiilor, ca examen sumativ care certifică asimilarea competenţelor cognitive şi profesionale care corespund calificării universitare.
Numărul de credite ECTS este alocat fiecărei discipline conform Ghidului de utilizare al ECTS. Conţinutul programelor de studii se reînnoieşte permanent prin introducerea cunoştintelor noi, rezultate din cercetarea ştintifică, inclusiv cea proprie. Structura programelor de studiu este flexibilă şi permite fiecărui student să-şi aleagă un traseu propriu de învăţare potrivit cu aptitudinile şi interesele sale. Cel puţin 30% din totalul de credite cumulate la sfârşitul programelor de studiu de către un sudent provine de la discipline liber alese.
Relevanţa cognitivă şi profesională a programelor de studiu este definită în funcţie de ritmul dezvoltării cunoaşterii şi tehnologiei din domeniu şi de cerinţele pieţei muncii şi ale calificărilor. Instituţia dispune de mecanisme pentru analiza colegială anuală a activităţii cunoaşterii transmise şi asimilate de sudenţi şi pentru analiza schimbărilor care se produc în profilurile calificărilor şi în impactul acestora asupra organizării programului de studiu.
Programele de studiu sunt revizuite periodic pe baza unor analize obiective, efectuate de personalul didactic, studenţi, absolvenţi şi reprezentanţi ai angajatorilor.
IV.2. Valori variabile de
ierarhizare utilizate în evaluarea activităţii de cercetare din fiecare
domeniu de ierarhizare
Cercetarea ştiinţifică din Facultatea de Inginerie Alimentară
reprezintă, alături de activitatea didactică, o coordonată majoră şi o
emblemă a experienţei, a calităţii şi a exigenţei vieţii academice.
Promovarea unor direcţii de cercetare de vârf din domeniul ingineriei a
impus cercetarea interdisciplinară, cu materializarea rezultatelor în
numeroase lucrări ştiinţifice publicate în reviste de prestigiu din ţară
şi străinătate sau incluse în monografii, brevete, prezentate la
numeroase manifestări ştiinţifice interne şi internaţionale.
Standardul C1. Rezultate obţinute în activitatea de cercetare
ştiinţifică
Facultatea de Inginerie Alimentară are în vedere implicarea în
activitatea de cercetare ştiinţifică, prin creşterea continuă a
rezultatelor efectiv obţinute la nivelul programelor de studii care se
derulează în facultate. Valorile variabilelor de ierarhizare aferente
activităţii de cercetare ştiinţifică sunt prezentate în tabelul 5.
Referitor la
recunoaştere naţionala si
internaţionala a activităţii ştiinţifice desfăşurate de către
membrii colectivului Facultăţii de Inginerie Alimentară, în anul 2011 au
fost obţinute următoarele premii ştiinţifice, medalii:
-
4 medalii de aur, din care 2
la
Salonul Mondial de Inventică, Varşovia şi 2 la INVENTICA- 2011 Bucureşti;
-
1 medalie de aur la PROINVENT
2011, Cluj Napoca, 22-25 martie 2011.
-
2 medalii de argint, din care
1 la la Salonul Mondial de Inventică,
Varşovia şi 1 la INVENTICA- 2011 Bucureşti;
-
3 medalii de bronz, din care 2
la 2-nd World Cup of Computer Implemented Inventions, Taiwan-Kaoshiung -
2011 şi 1 la Salonul Mondial de Inventică, Varşovia;
- 1
diploma de excelenţă
la PROINVENT 2011, Cluj Napoca, 22-25 martie 2011.
Tabelul 5. Valori ale variabilelor aferente activităţii de cercetare
ştiinţifică - 2011
Cod variabilă
|
Variabila de
ierarhizare
|
Valoare
|
(P) C1.1
|
Articole indexate
ISI Web of Knowledge
|
6
|
Scor relativ de
influenţă cumulat
|
7.65091
|
Număr de citări ale
articolelor în reviste indexate ISI
|
7
|
Brevete
indexate ISI
|
30
|
Lucrări în volume de conferinţă indexate ISI
|
24
|
Articole ISI / brevete de invenţie premiate
CNCSIS în cadrul
Planului National, PN II (2007 - 2013) -
RESURSE UMANE)
|
3
|
(P) C1.2
|
Articole indexate
BDI
|
35
|
(P) C1.3
|
Articole CNCSIS (B)
|
6
|
Lucrări ştiinţifice publicate în volumele unor congrese,
conferinţe din
străinătate
|
20
|
Lucrări ştiinţifice prezentate la conferinţe
internaţionale cu comitet de program, neindexate în baze de date
internaţionale, desfăşurate în România
|
6
|
Lucrări ştiinţifice prezentate la conferinţe naţionale
şi publicate în reviste de specialitate naţionale
|
16
|
(P) C1.5
|
Cărţi la edituri
CNCSIS
|
1
|
(P) C1.6
|
Numărul total
de capitole de carte, publicate la edituri internaţionale
|
2
|
(P) C1.8
|
Numă total de
titluri de doctor acordate
|
1
|
La
nivelul Facultăţii de Inginerie Alimentară există un centru de
cercetare. În anul 2011, în cadrul facultăţii au fost derulate un număr
de 9 programe de cercetare din care 3 programe de cercetare au fost
derulate în parteneriat.
Membrii colectivului Facultăţii de Inginerie Alimentară sunt afiliaţi la următoarele societăţi ştiinţifice internaţionale şi naţionale: Balkan Environmental Association; American Chemical Society; European Association for Integrating Food Science And Engineering Knowledge into the Food Chain; Professional Engineers of Ontario; European Association Potato Research; Asociaţia Specialiştilor de Industrie Alimentară din România; Asociaţia Alimentarius; Asociaţia Specialiştilor din Morărit şi Panificaţie din România (A.S.I.A.R.); Asociaţia Generală a Inginerilor din România; Societatea de Chimie din România; Balkan Society of Geometers; Tensor Society – Japonia; Asociaţia Inventatorilor din România; Platforma pentru Biocarburanţi din Romania (BIOCARO); Platforma Tehnologică „Medicamente Inovative”; Food for Life Technology Platform.
Membrii colectivului Facultăţii de Inginerie Alimentară fac parte din colectivele de redacţie (incluzând statutul de recenzor) ale unor reviste sau sunt în colective editoriale ale unor edituri recunoscute: Mathematical Reviews; Journal of Agricultural and Food Chemistry; Applied Catalysis B: Environmental; Journal of Hazardous Materials; Industrial and Engineering Chemical Research, Annals Food Science and Technology, Journal of Corrosion and Anticorrosion Protection.
Modul de valorificare a rezultatelor activităţilor de cercetare, dezvoltare, inovare şi gradul de recunoaştere al acestora vizează:
- creşterea numărului de propuneri de granturi depuse pentru competiţiile CNCSIS;
- creşterea numărului de contracte cu agenţi economici;
- publicarea în reviste cotate ISI, respectiv în cele aparţinând fluxului principal de informaţii;
- crearea unui sistem de autofinanţare a cercetării proprii;
- prezentarea rezultatelor cercetării la manifestari ştiinţifice naţionale şi internaţionale, publicarea acestora în reviste de specialitate, precum şi elaborarea de brevete de invenţii;
- achiziţionarea de aparatură şi echipamente performante.
Pentru cele două domenii de studii,
Ingineria produselor alimentare
şi Inginerie şi management
din
cadrul Facultăţii de Inginerie Alimentară, valorile variabilelor
specifice criteriului nr.1 (P1) Predare şi învăţare sunt prezentate în
tabelul 6.
Tabel 6. Valori ale variabilelor aferente criteriului nr. 1 (P1) Predre
şi învăţare - 2011
Gradul didactic
|
Valorile
variabilelor
|
(P)
I 1.1. Personal de predare şi de cercetare cu norma de bază
|
(P) I 1.2. Personal de predare şi de cercetare asociat
|
Asistent
universitar
|
9
|
6
|
Lector/Şef de lucrări universitar
|
11
|
1
|
Conferenţiar universitar
|
6
|
1
|
Profesor
universitar
|
3
|
3
|
Referitor la variabila (P) I 2.1. Specializări acreditate: Numărul total
de specializări acreditate pe ciclu de studii, în anul 2011, în cadrul
domeniului Ingineria produselor alimentare au fost acreditate 2
specializări pe studii de licenţă şi 3 specializări pe studii de
masterat. Rezultatele pentru variabila (P) I 2.11. Absolvenți: Numărul total de absolvenţi (cu și fără diplomă de finalizare a studiilor) ai programelor de studii din cadrul Facultăţii de Inginerie Alimentară sunt prezentate în tabelul 7. Valorile pentru variabila (P) I 2.12. Studenţi înmatriculaţi în primul an: Numărul total de studenţi înmatriculaţi în primul an de studiu, pe fiecare ciclu de studii pentru domeniul de studii Ingineria produselor alimentare şi pentru domeniul Inginerie şi management sunt prezentate in tabelul 8
Tabelul 7. Valori aferente variabilei
(P) I 2.11. din Standardul PI 2. Curriculum şi calificări - 2011
|
(P) I 2.11.
Absolvenţi (Numărul total de absolvenţi cu şi
fără diplome de
finalizare a studiilor)
|
Ingineria produselor alimentare
|
Inginerie şi management
|
Cu diplomă de
finalizare a studiilor*
|
Fără diplomă de
finalizare a studiilor
|
Cu diplomă de
finalizare a studiilor*
|
Fără diplomă de
finalizare a studiilor
|
Licenţă
|
171
|
9
|
32
|
1
|
Master
|
117
|
6
|
-
|
-
|
* Absolvenţi care au obţinut diploma în anul absolvirii
Tabelul 8.
Numărul total de studenţi înmatriculaţi în primul an de studiu – 2011
|
Numărul total de
studenţi înmatriculaţi la domeniul de studii
|
Ingineria produselor alimentare
|
Inginerie şi management
|
La zi / cu frecvenţă
|
Locuri bugetare
|
Locuri cu taxă
|
Locuri bugetare
|
Locuri cu taxă
|
Licenţă
|
75
|
87
|
16
|
18
|
Master
|
100
|
46
|
-
|
-
|
Valorile aferente variabilei (P) X 17. Locuri scoase la concurs:
Numărul de locuri scoase la concurs, pe fiecare ciclu de studii
(licenţă, master şi doctorat) pentru programul de studii
Ingineria produselor alimentare
şi pentru programul de studii Inginerie şi management sunt prezentate in tabelul 9.
Tabelul 9. Numărul de locuri scoase la concurs pentru cele două
programe de studii – 2011
|
Numărul de locuri
scoase la concurs pentru programele de studii
|
Ingineria produselor alimentare
|
Inginerie şi management
|
La zi / cu frecvenţă
|
Locuri bugetare
|
Locuri cu taxă
|
Locuri bugetare
|
Locuri cu taxă
|
Licenţă
|
75
|
100
|
16
|
22
|
Master
|
100
|
50
|
-
|
-
|
Valorile aferente
variabilei (P) X 18. Candidaţi înscrişi: Numărul total al candidaţilor
înscrişi pe locurile scoase la concurs, potrivit evidenţelor
financiar-contabile cu privire la taxele de admitere, diferenţiate pe
ciclurile de studii sunt redate în tabelul 10.
Tabelul
10. Numărul candidaţilor înscrişi pe locurile scoase la concurs – 2011
|
Numărul
candidaţilor înscrişi la programele de studii
|
|
Ingineria produselor alimentare
|
Inginerie şi management
|
Licenţă
|
267
|
144
|
Master
|
163
|
-
|
IV.4.
Valori variabile de ierarhizare utilizate în evaluarea relaţiei cu
mediul extern pentru fiecare domeniu de ierarhizare
Standardul SS1. Relația cu mediul socio-economic
Valorile variabilelor de
ierarhizare aferente relaţiei cu mediul socio-economic sunt redate in
tabelul 11 iar cele ale variabilelor referitoare la internaţionalizare,
în tabelul 12.
Tabelul 11. Valorile variabilelor aferente relaţiei cu mediul socio-economic
- 2011
Cod variabilă
|
Variabila de ierarhizare
|
Valoare
|
(P) C 1.9
|
Numărul total de brevete înregistrate la OSIM
|
30
|
Propuneri de invenţii inregistrate la OSIM
|
31
|
(P) R 3.1
|
Numărul de acorduri/parteneriate dezvoltate cu
organizaţii economice
|
1
|
(P) R 3.3
|
Popularizarea ştiinţei: Impactul popularizării
ştiinţei:
|
|
Numărul participanţilor la
expoziţii de inventică
|
4
|
Lucrări ştiinţifice publicate în volumele unor congrese, conferinţe
din străinătate
|
20
|
Lucrări ştiinţifice prezentate la conferinţe internaţionale cu comitet de
program, neindexate în baze de date internaţionale, desfăşurate
în România
|
6
|
Lucrări ştiinţifice prezentate la conferinţe naţionale şi publicate în
reviste de specialitate naţionale
|
16
|
(P) X 15.a
|
Angajabilitatea 1: Numărul de absolvenţi care s-au
angajat la 12 luni după finalizarea studiilor de
|
|
|
licenţă
|
76
|
|
masterat
|
67
|
Standardul SS2. Internaționalizare
Tabelul 12. Valorile
variabilelor referitoare la internaţionalizare - 2011
Cod variabilă
|
Variabila de ierarhizare
|
Valoare
|
(P) S 3.1
|
Mobilități studențeşti 1 (outgoing): Numărul studenţilor
înmatriculaţi la programe de studii ale unor instituţii de
învăţământ superior din străinătate, pe o perioadă de cel puţin
3 luni
|
2
|
(P) S 3.2
|
Mobilități studențeşti1 (incoming): Numărul studenţilor
proveniţi de la instituţii de învăţământ superior din
străinătate, înmatriculaţi temporar, pentru o perioadă de cel
puţin 3 luni
|
2
|
(P) S 3.7
|
Mobilități studenţeşti 2 (incoming): Numărul studenţilor străini
înmatriculaţi la programele de studii ale facultăţii
|
6
|
(P) R 1.5
|
Mobilitatea cadrelor didactice (out-going): Numărul membrilor
personalului de predare şi de cercetare știinţifică, care au
beneficiat de programe de mobilitate internaţională
|
1
|
(P) I 1.6b
|
Personal format în afara universității, în România,
cu diplomă de:
|
|
licenţă
|
5
|
master
|
-
|
doctorat
|
5
|
Personal care deţine o diplomă de doctor eliberată de o altă
universitate din străinătate
|
1
|
IV.5. Calitatea resursei
umane, politici referitoare la recrutarea şi formarea personalului
În ceea ce priveşte resursa umană, Facultatea de Inginerie
Alimentară are în vedere următoarele obiective:
- recrutarea şi avansarea
în cariera didactică a celor mai performante cadre;
- crearea oportunităţilor
de promovare în ierarhia universitară;
- asigurarea unei structuri
de personal echilibrate în raport cu numărul de studenţi;
- promovarea unei politici
de formare şi perfecţionare continuă a resursei umane.
IV.6. Autoevaluarea
cadrelor didactice, evaluarea cadrelor didactice de către studenţi,
evaluarea colegială, evaluarea de către conducere
Activitatea de evaluare a cadrelor
didactice
s-a realizat conform
Regulamentului privind evaluarea calităţii corpului profesoral
aprobat la nivelul Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava.
S-a continuat procesul de consultare a studenţilor asupra
progresului lor în activitatea academică prin reprezentanţii în
Consiliul Facultăţii, prin discuţii cu şeful fiecărui an de studiu, prin
consultaţii acordate studenţilor de fiecare cadru didactic.
Evaluarea calităţii cadrelor didactice a fost abordată ca un proces
periodic, transparent şi formativ, destinat să garanteze menţinerea la
standarde ridicate a nivelului de pregătire profesională şi didactică a
acestora. În prezent, evaluarea periodică a fiecărui cadru didactic se
realizează cu concursul a mai multor categorii de evaluatori: cadru
didactic evaluat (autoevaluare), directorul de departament, împreună cu
comisia de calitate a departamentului, studenţii şi conducerea
facultăţii.
IV.6.1 Autoevaluare cadrelor didactice
Procedura de autoevaluare a cadrelor didactice presupune completarea
formularului Fişă de autoevaluare anuală care cuprinde rezultatele activităţii pe
un an calendaristic privind activitatea didactică, de cercetare şi alte
activităţi ale colectivului.
Fiecare cadru didactic obţine un punctaj în baza autoevaluării. Biroul
departamentului verifică corectitudinea autoevaluării şi apreciază
activitatea desfăşurată în cadrul departamentului a fiecărui cadru
didactic.
Toate cele 24 cadre didactice titulare care au completat fişa de
autoevaluare au obţinut calificativul
Foarte bine.
IV.6.2 Evaluarea cadrelor didactice de către studenţi
Modul
de evaluare a fiecărui cadru didactic din facultate şi a cadrelor
asociate s-a realizat pe baza chestionarului R42 aprobat de Senatul USV.
Studenţii Facultăţii de Inginerie Alimentară au acordat calificativul
Foarte bine pentru toate cele
24 de cadre didactice evaluate.
IV.6.3 Evaluare colegială
Evaluarea colegială se face anual în baza unei
Proceduri de evaluare colegială –
conform anexei 4
din
„Regulamentul şi procedurile privind evaluarea calităţii corpului
profesional al Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava”.
În urma
evaluărilor colegiale în baza unor
Fişe de evaluare colegială – Anexa 4.1,
la nivelul departamentului se întocmeşte un
Raport anual privind evaluarea
colegială care este transmis şi centralizat. Ca urmare a evaluării
colegiale din anul 2011, toate cele 24 cadre didactice au obţinut
calificativul
Foarte bine.
IV.6.4. Evaluarea de către conducere
Evaluarea multicriterială efectuată de către directorul de departament,
a tuturor membrilor departamentului, se face anual pe baza procedurii
din Anexa 5 şi a fişei de evaluare din Anexa 5.1. Evaluarea
multicriterială realizată de către decanul facultăţii a respectat
procedura din Anexa 6 şi se constată că toate cele 24 de cadre didactice
evaluate au obţinut calificativul
Foarte bine.
IV.7. Centrarea pe student a activităţilor didactice şi
sociale
Cadrele didactice utilizează metodici şi medii de învăţare
centrate pe student şi utilizează cât mai puţin metodele tradiţionale.
Relaţia dintre student şi profesor este una de parteneriat, în care
fiecare îsi asumă responsabilitatea atingerii rezultatelor la
învăţătură. Rezultatele la învăţătuă sunt explicate şi discutate cu
studenţii din perspectiva relevanţei acestora pentru formarea şi
dezvoltarea lor. În acest sens cadrele didactice folosesc resursele
noilor tehnologii (e-mail, pagina personală de web pentru tematică,
bibliografie, resurse în format electronic şi dialog cu studenţii) şi
materiale auxiliare.
Cadrele didactice sunt specializate în domeniul predării la nivel
universitar.
Acestea au, pe
lânga competenţele de instruire/predare şi competenţe de consiliere,
monitorizare şi facilitare a proceselor de învăţare. În cadrul
Facultăţii de Inginerie Alimentară se desfăşoară o activitate continuă
de identificare, dezvoltare, testare, implementare şi evaluare a unor
tehnici noi de învăţare eficace, incluzând aici noile aplicaţii ale
calculatoarelor şi ale tehnologiei informaţiei. Programele de studii
sunt integrate cu stagii de practică şi cu implicarea studenţilor în
proiecte de cercetare. Cadrele didactice asociază studenţii la
activitatea de predare (prin întrebări din sală, scurte prezentări,
experimente demonstrative) iar procesul de predare este orientat dupa
ritmul şi modul de învăţare al studenţilor. Facultatea creează medii şi
experienţe de învăţare care conduc studenţii să descopere şi să creeze
ei înşişi cunoaştere. Cadrul didactic
orientează dezvoltarea intelectuală a studentului dându-i o dimensiune
strategică.
Profesorii au ore de permanenţă la dispoziţia studenţilor şi
personalizează îndrumarea la cererea studentului. La nivelul facultaţii
există îndrumători sau tutori de an precum şi o structură pentru
orientarea studenţilor la alegerea cursurilor şi a carierei. Profesorii
menţin legătura cu studenţii prin e-mail şi prin ore de consultaţie.
IV.8. Alocarea resurselor pentru învăţământ, cercetare, dezvoltare
Baza materială a Facultăţii de Inginerie Alimentară corespunde standardelor care asigură desfăşurarea unui proces de învăţământ de calitate. Facultatea de Inginerie Alimentară dispune de spaţii adecvate procesului de învăţământ în proprietate, laboratoare proprii cu dotarea corespunzătoare pentru toate disciplinele cu caracter obligatoriu din planul de învăţământ care au prevăzute, prin programa analitică, activităţi de acest gen, soft-uri corespunzătoare disciplinelor de studiu din planul de învăţământ.
Infrastructura facultăţii constă în 11 laboratoare didactice şi 5 laboratoare de cercetare, dintre care menţionăm: Laboratorul de analize instrumentale specializate, Laboratorul de siguranţă alimentară, Laboratorul pentru controlul microbiologic al alimentelor, Laboratorul pentru controlul calităţii cerealelor şi produselor de panificaţie, Laboratorul de biocarburanţi, Laboratorul virtual interdisciplinar, Laboratorul pentru controlul calităţii apei.
Dotarea laboratoarelor didactice şi de cercetare este comparabilă cu cea din universităţi din Europa cu bune practici internaţionale. În tabelul 13 este prezentată aparatura cu largă utilizare în activitatea didactică şi de cercetare desfăşurată în cadrul Facultăţii de Inginerie Alimentară.
Consiliul Facultăţii de Inginerie Alimentară elaborează şi implementează strategia de dezvoltare a bazei materiale proprii. Prin dotările efectuate în anul 2011 s-a urmărit îmbunătăţirea activităţii didactice şi de cercetare. S-a avut în vedere ca sălile de predare/seminarizare să dispună de echipamente tehnice de învăţare, predare şi comunicare, care să faciliteze activitatea cadrului didactic şi receptivitatea fiecărui student.
Tabelul 13. Aparatura cu largă utilizare în activitatea didactică şi de
cercetare
Nr. crt.
|
Denumire
|
Nr. buc.
|
1.
|
Gaz Cromatograf (SHIMADZU) echipat cu detector FID şi ECD
|
1
|
2.
|
Gaz Cromatograf (VARIAN) echipat cu detector TCD, FID şi ECD
|
1
|
3.
|
Gaz Cromatograf (SHIMADZU) echipat cu spectrometru de masa
(GC-MS)
|
1
|
4.
|
Spectrometru de absorbţie atomică (SHIMADZU) echipat cu flacără,
cuptor electrotermic
si generator de hidruri
|
1
|
5.
|
Cromatograf de lichide de înaltă performanţă (HPLC) SHIMADZU
echipat cu detector Diode Array, conductometric, de fluorescenta
si polarimetric
|
1
|
6.
|
Spectrometru cu plasma cuplata inductiv
si echipat cu
detector spectrometru de masa si laser (ICP-MS-Laser)
|
1
|
7.
|
Spectrometru dispersiv de energie cu raze X
(SHIMADZU)
|
1
|
8.
|
Spectrometru de absorbţie moleculara UV-VIS
|
2
|
9.
|
Spectrometru UV-VIS-NIR (SHIMADZU)
|
1
|
10.
|
Spectrometru RAMAN
|
2
|
11.
|
Spectrometru de absorbţie cu fibre optice
|
3
|
12.
|
Spectrometru de fluorescenţă
|
1
|
13.
|
Spectrometru de emisie atomica cu scânteie-arc
|
1
|
14.
|
Spectrometru de emisie atomică cu flacără
|
1
|
15.
|
Microscop electronic SEM echipat cu microsondă cu
raze X
|
1
|
16.
|
Microscop
cu analiză optoelectronică de imagine
|
16
|
17.
|
Stereomicroscoape cu analiză optoelectronică de
imagine
|
8
|
18.
|
Microscop metalografic
cu analiză optoelectronică de imagine
|
1
|
19.
|
Fotometru pentru apă
|
1
|
20.
|
Titratoare automate
|
3
|
21.
|
Conductometru electronic
|
2
|
22.
|
pH-metru electronic
|
2
|
23.
|
Balanţă analitică electronică
|
10
|
24.
|
Polarimetru electronic
|
2
|
25.
|
Refractometru electronic
|
2
|
26.
|
Reometru electronic
|
2
|
27.
|
Microdurimetru Vickers cu analiză
optoelectronică de imagine(SHIMADZU)
|
1
|
28.
|
Microdurimetru Martens cu analiză
optoelectronică de imagine (SHIMADZU)
|
1
|
29.
|
Durimetru
electronic dinamic
|
1
|
30.
|
Aparat reologic cu ultrasunete
|
1
|
31.
|
Spectrometru fotoacustic
|
1
|
32.
|
Biofermentator complex
|
1
|
33.
|
Biofermentator multiplu cu 9 spectrometre IR
|
1
|
34.
|
Staţie pilot automată pentru distilarea alcoolului
|
1
|
35.
|
Bidistilator apă
|
3
|
36.
|
Aparat apă distilată
|
1
|
37.
|
Instalaţie de spălare cu ultrasunete
|
2
|
38.
|
Cuptor de digestie cu microunde
|
1
|
39.
|
Etuve
|
4
|
40.
|
Cuptor de calcinare
|
2
|
IV.9. Transparenţa informaţiilor de interes public
Facultatea de Inginerie Alimentară
duce o
politică de informare a publicului. Informaţiile
relevante sunt publicate în mass-media şi pe site-ul facultăţii
www.fia.usv.ro
şi se referă la admitere, programe de studii, relaţia absolventului cu
piaţa muncii, examenul de finalizare a studiilor, structura anului
universitar, orarul activităţilor didactice, facilităţile oferite
studenţilor şi despre orice aspecte de interes pentru public.
Facultatea de Inginerie Alimentară organizează conferinţe, mese rotunde
şi simpozioane atât în domeniul Ingineriei produselor alimentare cât şi
în domeniul Inginerie şi management. De asemenea, are un serviciu de
relaţii publice, organizează vizite la licee, asigură accesul grupurilor
de elevi în spaţiile de învăţământ ale facultăţii pentru prezentarea
facultăţii şi promovarea ofertei educaţionale în vederea atragerii
viitorilor studenţi.
V. Concluzii şi măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii şi a indicatorilor de
performanţă utilizaţi în vederea ierarhizării programelor de studii
Facultatea de Inginerie Alimentară dispune de structuri şi strategii
pentru managementul şi asigurarea calităţii activităţilor de predare,
învăţare şi cercetare.
Ca
urmare a analizelor efectuate, în scopul îmbunătăţirii calităţii şi a
indicatorilor de performanţă, se au în vedere următoarele măsuri:
-
continuarea identificării cerinţelor şi aşteptărilor reale ale mediului
socio-economic privind competenţele absolvenţilor fiecărui program de
studii, corelarea acestora cu experienţa universităţii şi cu bunele
practici internaţionale;
-
îmbunătăţirea continuă a procedurilor de evaluare a calităţii pe toate
segmentele procesului de învăţământ;
-
încurajarea dezvoltării de noi centre de cercetare/excelenţă pe
direcţiile existente astfel încât să se întărească atât capacitatea de
cercetare fundamentală, cât şi cea de colaborare în programe naţionale
şi internaţionale;
-
editarea de materiale de prezentare a Facultăţii de Inginerie Alimentară
referitoare la structura, programele de studii, admitere şi activităţile
desfăşurate în cadrul facultăţii;
-
dezvoltarea sistemului informaţional de sprijin pentru sistemul
calităţii la nivel de facultate.
Decan,
Prof.univ.dr.ing. Sonia AMARIEI
Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii :
Preşedint: Şef lucrări dr. ing.
Silvia MIRONEASA
.............................
Membri: Conf. dr.ing.ec. Cristina-Gabriela CONSTANTINESCU .......
Conf. dr. biolog Marcel AVRĂMIUC .....................................
Şef lucrări
dr. bioing. Maria POROCH-SERIŢAN ………….
Asistent univ. Eufrozina ALBU ……………………………..
Studentă: Marcela TAMBA ……………………………….
|