„Cuvinte de
răspuns” la acordarea titlului de
Doctor Honoris Causa de către universitatea „Ştefan cel Mare” din
Suceava, Domnului Prof. dr. ing. Petru ALEXE, Decan al Facultăţii de Ştiinta
şi Ingineria Alimentelor, Universitatea "Dunărea de Jos" din Galaţi.
Emoţia mea
se ascunde în dorul profund de Bucovina.
Domnule
Rector, doamnă Decan, onorat juriu, onorată asistenţă,
daţi-mi
voie să dau un răspuns „atipic” pentru o manifestare care depăşeşte cu
mult emoţia lucrurilor simple.
Cuvântul meu de răspuns îl reprezintă o pledoarie
pentru „cuvinte bune de mâncat”,
sub semnul, repet, dorului, iubirii şi respectului de Bucovina.
Cuvântul meu reprezintă o încercare de a vă mulţumi
imensei bucurii pe care mi-aţi făcut-o prin desemnarea mea drept
Doctor Honoris Causa al
Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava.
Vă
mulţumesc şi vă asigur că o parte din mine a intrat definitiv în
comunitatea academică suceveană.

Cuvinte bune de mâncat
sau
de ce este imperios
necesar ca Biblia să fie recitită în metaforă
sau
o scurtă pledoarie pentru
un creştinism simbolic şi poetic
Cursul sau
discursul nostru face parte din domeniul de
teopoetică fundamentală, ca semn de introducere în religia creştină.
Conform lui
Matei 4, 3-4 şi Apocalipsa 10,10 „Chiar şi cuvintele lui Dumnezeu, nu doar substanţa lumii,
sunt făcute pentru a fi mâncate”.
Există o
experienţă originară a mâncării printr-o unitate mistică
între foame şi
sân, între dorinţă şi obiectul ei, între
plăcerea trupului şi realitatea lumii.
Recomandăm
drept cursuri complementare şi sinergice cursului de azi:
gastronomia, fiziologia
profetică, poetica de bază, proiectarea produselor noi, psihologie
şi, mai presus poate de toate,
dragostea.
Iată o
formulă interesantă: „a iubi înseamnă a mânca şi a fi mâncaţi, a
cunoaşte şi a fi cunoscuţi, fiindcă iubirea şi dorinţa sunt
un sinonim al
foamei şi lecţia ei
e înscrisă fără cuvinte în trupul
nostru născut între grădină (ca simbol al frumuseţii divine), ea
însăşi o bucătărie care, prin
focul dorinţei desăvârşeşte un ospăţ al lumii, întrupare şi trup a lui
Dumnezeu…”.
Este inutil
să cunoaştem cuvinte, dacă nu
ştim cum să le punem laolaltă.
Aşa cum este inutil să
avem o mâncare îndestulătoare, dacă participanţii nu ştiu să mănânce.
Bucătăria poate fi un
ospăţ utopic.
Luată
singură, bucătăria este moartă.
Ea are nevoie de suflet, de bucătar.
Bucătarul
ştie că foamea noastră este infinită.
Foamea noastră nu ţine de trup, ea vine din sufletele noastre.
Gătitul este arta de a
face real ceea ce este ireal, de a face prezent ceea ce este absent.
Bucătarul
(a se citi, a se privi şi a se suprapune cu
ideea de profesor) trăieşte din cuvinte. El
mănâncă aceste cuvinte înainte de a-şi face munca.
În
imaginaţia sa,
focul arde mereu şi oalele
timpului fierb mereu.
Ochii
lui văd culori invizibile,
nasul său simte mirosuri
absente,
gura sa gustă savori care nu
există.
El trăieşte
în viitor.
Înainte ca mâncarea să fie
servită la masă, ea este mâncată în visele lui, iar prin visare aduce în
trupul lui ceea ce nu există…
A găti înseamnă a da
sărutul magic unor lucruri pentru a se transforma în plăceri, plăcere
până mai de curând adormită.
Gătitul
înseamnă alchimie, el
uneşte tot ceea ce natura a
separat.
Gătitul
este, deopotrivă, şi artă
plastică, pentru că tot ce este bun de mâncat trebuie să fie şi bun de
privit.
Ochii câştigă o nouă
putere, cea de a gusta.
înţelepţii se iubesc doar
prin cuvinte
pentru ei nu tremură
inima,
ci vibrează un verb,
pentru ei bătaia de inimă
este doar o categorie de
calitate,
pentru ei atingerea este
interzisă
pentru că ei se ating doar
în cuvinte,
înţelepţii nu au nevoie de
sărut
pentru că nu sunt cuvinte
care se sărută,
înţelepţii nu au nevoie de
copii
pentru că se-nmulţesc
singure cuvintele
Înţelepţii se iubesc doar
prin cuvinte
sfârşind a se iubi prin
sine,
iar
dragostea rămâne o ipoteză
pentru
necuvinte.
Petru Alexe
Cuvintele şi carnea fac
dragoste şi din unirea lor se naşte trupul.
„Cuvânt şi carne
fără separare,
fără amestecare
şi totuşi
un
singur trup”
Ruben Alves
Păstrând
limitele jocului, teologia pare a fi un exerciţiu despre
nunta Cuvântului cu trupul,
un boem nesfârşit despre taina
întrupării.
Taina lui Dumnezeu este
taina propriilor noastre trupuri.
Gura pare a fi locul
mâncării cu mult înainte de a fi locul vorbirii.
Mâncarea
precede vorbirea. Cuvântul nostru
originar este frate geamăn al mâncării.
Copilul
cunoaşte înţelepciunea mâncării. În gura flămândă are loc prima lecţie
fără cuvinte despre viaţă, o
lecţie anterioară oricărui cuvânt şi este începutul tuturor cuvintelor.
Copilul locuieşte într-un
poem fără cuvinte.
Gura lui suge golul cu o
mare încredere că el există…
Gura care
suge ştie că viaţa nu este
proprietatea lui, că ea trebuie să vină de afară. Ea este un dar. Ea
este un har.
Mâncarea este viaţă.
Mâncarea este plăcere.
Lumea din
afară se împarte
în lucruri bune de mâncat şi
lucruri care nu sunt bune de mâncat. Altfel spus, sunt
lucruri care sunt în interiorul trupului şi lucruri care sunt în afara
trupului. Alegerea între bun
şi rău pare a fi morala primordială a trupului.
Omul se
naşte flămând. Întreaga lume
devine o mâncare a sa.
Asemenea
lui Iisus, omul simplu trebuie să aibă
cuvinte bune de mâncat ca substitut la foamea simplă, materială.
Omul simplu are nevoie, să-şi hrănească sufletul mai presus de trup.
Dumnezeu este foamea.
Dumnezeu
este iubire.
Cele două forme metaforice
definesc dorinţa omului către „obiecte” care vor deveni una cu trupul.
A gândi înseamnă nu-i
aşa!, a găti înseamnă a trece idei printr-un miracol al focului,
înseamnă a uni ceea ce este despărţit în cuvinte sau necuvinte
potrivite…
Paradoxal,
dincolo de faptul că gătitul uneşte ceea ce natura a despărţit, gătitul
separă ceea ce era unit în natură.
Sunt lucruri care trebuie să
moară pentru a învia.
În psalmi se spune că,
printr-o violenţă poetică, să simţim gustul Domnului, să simţim cât de
bun este gustul Lui.
Plăcerea n-are raţiune,
este şi dorinţă şi foame şi iubire.
Nu iubim lucrul, ci
cuvintele scrise în el. suntem frumoşi datorită poemelor pe care carnea
noastră le ştie pe de rost, chiar fără să-şi aducă aminte de ele…
Frumuseţea apare într-o
oglindă ce trăieşte în trupurile noastre.
Frumuseţea apare prin
gânduri despre lucruri care nu permit să fie văzute.
„dacă tăcerea apasă
e semn că are greutate,
nimeni nu te-apasă
fără să aibă greutate
orice sunet
e un zbor, urcă în cer
cioburile tăcerii,
am putea zice că cerul în
sine
este din cioburi de
tăceri.”
Petru Alexe
Cu mult înaintea
psihanalizei, au fost poeţii. Toţi poeţii caută cuvintele care cresc
doar din tăcere.
Adevărurile noastre
sălăşluiesc dincolo de cunoaşterea noastră. Ele sălăşluiesc în visele
noastre.
Fiecare
cuvânt este o spovedanie…
Visele sunt trimise de ceea ce este absent şi am putea să ne întrebăm „ce
suntem fără ajutorul a ceea ce nu este?”
Psihanaliza
a apărut atunci când s-a constat că mai toate cuvintele sunt pline de
tăcere. Ea devine o ascultare atentă a tăcerii aflate în interiroul
cuvintelor pentru a auzi ceea ce
n-a fost spus.
„decât să te mângâi o
clipă,
mai bine te duc în visul
meu
acolo
numai acolo
veşniciile sunt permise
şi te pot mângâia în
linişte
şi pentru totdeauna
decât să te iubesc o
clipă,
mai bine te duc în visul
meu
acolo
numai acolo
veşniciile sunt permise
şi te pot iubi în linişte
şi pentru totdeauna
am doar nevoie de o clipă
în care să te mângâi
de o clipă în care să te
iubesc,
pentru ca transferul în
eternitate
să fie fidel,
clipa care ţi-o cer
este o viaţă…”
Petru ALEXE
Poezia
apare până la urmă o încercare disperată de a spune ceea ce nu poate fi
spus.
„Lutul dă chipul unui vas
dar
golul în face folositor”
Tsu Lao
Nu cumva
golul este sălaşul lui Dumnezeu, nu cumva peste acest gol este un
CUVÂNT care poate fi auzit
doar atunci când au amuţit toate celelalte cuvinte?
Şi sufletul
nostru este un gol care are
loc pentru Dumnezeu, este un
spaţiu flămând de iubire.
În noi există un univers
posibil şi numai visele noastre îl pot umple pentru că prin vis, doar
prin vis, putem accede către infinit.
Spaţiul
nostru flămând de iubire va
fi satisfăcut de o mâncare potrivită şi spiritul nostru va fi în limita
a tot ceea ce am adus în golul nostru (suntem, nu-i aşa, suma tuturor
persoanelor reale sau virtuale pe care le-am cunoscut!), suntem atât de
reali cât ne permite limita de imaginaţie.
Picasso
spunea că „tot ceea ce îţi poţi
imagina este real!” şi, probabil, are dreptate.
Ludowig
Fenerbach spunea că „în obiectul care-l contemplăm facem cunoştinţă cu
noi înşine” iar o poeteză braziliană (Cecilia Meireles) spunea că
„Universul este oglinda noastră, noi suntem oglinda lui Dumnezeu, suntem
oglinda Universului. Trupul
nostru e o oglindă gânditoare a Universului…”
„În taina Nesfârşitului
se leagănă o planetă.
Pe planetă, o grădină,
în grădină un strat de
brăzdat flori;
în stratul de flori, o
violetă,
şi cât e ziua de lungă,
deasupra violetei,
între planetă şi
Nesfârşit,
aripa unui fluture.”
Cecilia
Meireles
Universalitatea lui
Dumnezeu se relevează în concreteţea frumuseţii.
Teologia apare ca o
grădinărie poetică… Dumnezeu pare nemulţumit de infinitatea Universului
şi aduce spaţiul nemărginit, fără viaţă, în spaţiul mic, definit, al
unei grădini, loc potrivit pentru simbioza dintre dragoste şi frumuseţe.
Frumuseţea este în sine un
triumf al vieţii în faţa morţii.
Suntem
mâncaţi de mâncare, mâncarea ne asimilează şi devenim ceea ce mâncăm…
Dacă trupul şi sângele ar
fi simplu asimilate în trupurile noastre, provenind dintr-o viaţă
oprită, ele ar deveni ceea ce suntem noi.
Dar
Euharistia este inversul
normalităţii: mâncăm şi bem pâinea şi vinul,
dar pâinea şi vinul sunt cele care ne mănâncă pe noi. Urmează să
devenim ceea ce sunt ele: Trupul
şi sângele lui Hristos.
„Mâncarea” pe care o
primim de la „bucătar”, mâncarea pe care o primim de la „profesor” este
o mâncare specială.
Ea este
alcătuită din cuvinte bune de
mâncat pentru că ele sunt născute la marginea
Cuvântului tată, la marginea unui gl infinit de iubire.
Profesorul este un om care
a făcut o excursie în gol şi s-a întors . el foloseşte cuvinte, aşa cum
un păianjen foloseşte pânza pentru a acoperi (şi cuceri, evident) golul.
A învăţa pe alţii înseamnă
a alcătui o hartă a lumii, a o face să apară prin puterea cuvântului şi
puterea oricărui cuvânt înseamnă puterea unei lumi.
Profesorul îşi poartă
hărţile în buzunar. Păsările lui sunt întotdeauna în colivii. Ascultă.
El este stăpânul. Ele îi aparţin. Sunt în posesia lui.
Un profesor bun îşi ţese
pânza de cuvinte, ştie ce predă, scenariul înseamnă antrenament şi
cuvintele sale par a veni dintr-un zbor infinit ca nişte păsări în
colivii…
Sunt momente în care apar
păsări sălbatice, obişnuite cu zborul liber şi perturbă ordinea.
Din motive
necunoscute profesorii care se
îndrăgostesc de păsările zburătoare sălbatice devin poeţi...
Suceava ,
18.11.2010
|